Cand.pæd. i pædagogisk psykologi

Børnenes fritidsaktiviteter

IMG_1160

Nu nærmer vi os snart sæsonstart for diverse fritidsaktiviteter, som børnene kan gå til efter en dag i skole, børnehave, vuggestue eller dagpleje. Der er mange ting at vælge imellem og det kan måske friste, at barnet skal gå til flere ting om ugen. Jeg tror man skal overveje meget nøje, hvad det enkelte barn trives med både i valget af fritidsaktivitet og i omfanget. Som pædagog i børnehave har jeg gentagne gange oplevet børn, der blev hentet fra børnehaven og skulle direkte videre til gymnastik/svømning/dans/you-name-it, men barnet kunne slet ikke overskue det, og ville bare gerne hjem og slappe af, efter en hel dag i børnehaven.

Da jeg var tilknyttet en fodboldklub som pædagogisk konsulent havde jeg flere samtaler med forældre, der ikke forstod, hvorfor deres barn ikke ville til træning. Nogle gange fandt vi frem til, at barnet ikke havde overskud til at gå til noget, men andre gange fandt vi ud af, at det var forældre, der havde et ønske om at sønnen gik til fodbold. Enten fordi storebror gik til det, rigtige drenge går til fodbold, far selv gik til fodbold som dreng, eller noget helt fjerde.

Herhjemme startede Cornelia med at gå til gymnastik sammen med sin far, da hun gik dagpleje. Hun var vild med det og havde en rigtig god tid til forældrebarn/barn gymnastik. Da hun startede i børnhave måtte hun dog lægge gymnastikken på hylden. For treårige Cornelia var det for meget, at skulle videre til noget efter en dag i børnehaven fra kl 9:30-15 – hun sov simpelthen i bilen, når de nåede hen til gymnastiksalen.
Efter et års pause fra fritidsaktiviteter havde Cornelia et ønske om at gå til dansegymnastik, som hun holdt meget af, men kun ønskede at gå til en enkelt sæson. Her efter afprøvede vi en sæson på en danseskole, hvor Cornelia gik til Ramasjang dans. Det var absolut ikke nogen god oplevelse, og vi så en pige, der foldede sig mindre og mindre ud og ikke ville derover.
Den sidste tid inden sommerferien gik Cornelia til crossfit sammen med sin far, hvilket hun har været rigtig glad for.
I år hun går til Rytmik 0. klasse. på Musikskolen sammen med seks andre fra klassen. Hun har været der én gang, og det var rigtig godt.

Oscar startede sidste år til gymnastik sammen med mig – vi forsøgte i en måned, hvor efter vi droppede det. Oscar kunne ikke overskue, at der skete så mange ting, og så var han fuldstændig færdig efter fire dage i børnehaven. I år skal Oscar ikke gå til noget.

Mit råd i forhold til børnenes fritidsaktiviteter er, at vurdere det enkelte barn. Børn er forskellige og forskellige børn kan klare forskellige ting.  Hvor meget kan dit barn overskue – har det overskud til at gå til noget efter en lang dag i institution eller skole? Hvis det har det, hvilken aktivitet har barnet så lyst til at gå til.

Kærligst Maria.

1 kommentar

  • troldemor

    et ganske godt råd du kommer med, for det er forskelligt hvad de kan.
    jeg er selv puslingetræner for et forældre/barn og så de 3 årige puslinge, de er altså på samme hold, og der er godt nok forskel på hver træning.
    for mig er det at have planlagt min gymnastik time vigtigt, men det der er endnu vigtigere er at kunne ændre den med det samme. det kan bare ikke hjælpe at jeg synes vi skal synge tommelfinger og lege, når mine små puslinge ankommer med ild i røven, så er det frem med rullebræt og så ellers bare drøne derud af. og selvfølgelig omvendt hvis de bare er til stille gymnastik en dag, hvor jeg har planlagt gang i den.

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Cand.pæd. i pædagogisk psykologi