Klar - parat - skolestart

Mobning

Mobning

Dette indlæg handler om mobning.
Mobning kan defineres som længerevarende systematiske drillerier og overgreb af såvel fysisk som psykisk karakter. I dette blogindlæg vil jeg fokusere på mobning i blandt de store børn, som også har adgang til digitale medier, og dermed kan anvende disse i deres mobning af et andet barn.
Den seneste forskning viser, at 13 % af de 1052 adspurgte elever i 7 og 8. klasser fordelt på 13 skoler på Københavns Vestegn havde været udsat for mobning i større eller mindre grad. Samtidig svarede 17 % af de 1052 udskolingselever, at de havde deltaget i mobning. Gennem analyser af besvarelserne tegner der sig en tendens til, at de klasse, hvor der udøves meget mobning, ses en kultur i klassen, som er præget af et dårligt socialt klima og negative relationsmønstre eleverne i mellem.

Helle Rabøl Hansen, ekstern lektor og Jette Kofoed, lektor ved Danmarks Institut for Pædagogik og Uddannelse (DPU) ved Aarhus Universitet har igennem en længere årrække forsket i mobning og indsamlet digitale beskeder fra sager om mobning. Kort før sommerferien gennemførte de interviews med unge på en produktionsskole, hvilket har givet anledning til et samarbejde med Center for Rummelighed om at udarbejde en  video. I videoen bliver forskellige danskere bedt om, at læse beskeder fra konkrete mobbesager op, som de først modtager ved oplæsningen. Det er nogle hårde og meget voldsomme beskeder, der læses op, og bare tanken om, at der sidder store børn og modtager disse beskeder fra deres jævnaldrende klassekammerater er noget der giver mig ondt i maven. Hvis du vil se videoen med de ubehagelige beskeder, kan du klikke her.

Center for Rummelighed består af en række forskere, lærere, pædagoger, filmfolk og kunstnere og er en uafhængig non-profit virksomhed. Centeret har til hensigt at styrke fællesskaber blandt børn og unge og de voksne, der er omkring dem, og har en mængde gratis materialer på deres hjemmeside om bl.a. mobning, som kan bruges i undervisningssammenhænge og som almindelig orientering om emnet. Jeg har indsat et link til deres hjemmeside her.

Antimobbeprogrammet Fri For Mobberi, som er blevet til i samarbejde med Mary Fonden og Red Barnet henvender sig primært til børn i vuggestue, dagpleje, børnehave og indskolingen, men jeg ved at der også er succes med programmet i de større klasser og i gymnasiet. Det gymnasium i Storkøbenhavn, som jeg udarbejde min empiri ved i forbindelse med mit speciale om spiseforstyrrelser og selvskade, brugt programmet, når de startede nye klasser om i sensommeren, og havde set positive effekter efter de var begyndt at anvende det. Overordnet set gav det et bedre sammenhold i klassen og mindre mobning. Jeg har indsat et link til Fri For Mobberi her.

Når mobningen er gået digital bliver det langt sværere for lærere, pædagoger og forældre, at følge med i hvad der foregår. Det er så vigtigt, at vi får forebygget mobning ved at bakke op om et godt sammenhold i klassen, hvor der er plads til alle, derfor må vi som voksne tage ansvar for at indlede og opretholder de gode og trygge relationer til vores børn og unge, så de fortæller deres voksne, når der sker noget, og vi i sidste ende kan mindske mobning mest muligt.

Kh Maria.

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Klar - parat - skolestart